Home » Blog » Starten met online marketing

Starten met online marketing

Je wilt de naamsbekendheid van jouw merk vergroten doormiddel van online marketing? Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een vliegende start met online marketing? In dit artikel geven we je handige tips over hoe je zelf een start kan maken met online marketing. We hebben het in dit artikel of de belangrijkste middelen die je kan inzetten om jouw bedrijf te laten groeien. Denk dan aan een eigen website, social media platform en het inkopen van online advertenties. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Lees dan gerust verder.

Aan de slag met online marketing

Een korte opsomming van alle informatie die je in dit artikel kan vinden.

  • Een eigen website. Richt je in eerste instantie op je Owned Media, een medium dat je volledig zelf in beheer hebt, zoals een eigen website. Zo creëer je een solide basis waar jij alle regie over hebt en ben je niet afhankelijk van derde zoals Facebook, Google, LinkedIn etc. 
  • Call to action. Zorg er ook voor dat je website oproept tot actie. Denk hierbij aan het aanvragen van informatie, het kopen van je producten of het maken van een afspraak. Zorg altijd voor een call-to-action.
  • SEO. Organische vindbaarheid zorgt dat je website goed word door je doelgroep. Houd hier vanaf het moment dat je je website gaat maken rekening mee. Zo groeit je autoriteit en zal je nog lang de vruchtenplukken van een goede vindbaarheid. 
  • Content marketing. Om meer autoriteit op te bouwen is het aan te raden om aan content marketing te gaan doen, hier maak je content waarin je jou expertise naar voren laat komen. Een voorbeeld hiervan is dit artikel.  Dit artikel heb je waarschijnlijk gevonden omdat je opzoek was naar informatie over online marketing, laat dat nou net onze expertise zijn. Weet jij veel van hardloopschoenen? Maak dan regelmatig content waarin dat expertise naar voren komt. Zo zal Google en je doelgroep jou gaan zien als expert op dat gebied.
  • Social Media. Naast je owned media is het goed om in te zetten op social media. Kijk voordat je dit gaat doen wel goed naar waar jou doelgroep te vinden is. Zakelijk professionals zal je niet zo snel vinden op TikTok, tieners daarentegen wel.
  • SEA. Heb je het budget ervoor, dan is het wellicht een goede optie om aan Search Engine Advertising te gaan doen. Doormiddel van SEA kan je snel en doelgericht jouw doelgroep bereiken en kennis laten maken met je merk, producten en diensten.
  • Online marketing strategie. Zorg dat alles wat je doet samenhangt met een goed doordachte online marketing strategie. Zo voorkom je dat wat je communiceert per medium niet op elkaar aansluit. En bewaak je het uiteindelijke resultaat.

Owned Media, je eigen website

Als online thuisbasis wil je een platform hebben waar jij optimale controle. Een eigen website is daarom ideaal. Platforms zoals Facebook, LinkenIn en Google kunnen wellicht perfect volstaan als jouw online thuisbasis maar deze openbare platforms hebben een aantal nadelen. Ze worden gecontroleerd en beheerd door andere en je concurrentie op deze platforms is veel groter. Als bedrijf kan het wellicht een uitkomst zijn om alle informatie die je wil delen te delen via je LinkedIn bedrijfspagina. Je doelgroep is hier aanwezig, je kan makkelijk berichten delen en als je producten kenbaar maken. Het nadeel van zo’n LinkedIn bedrijfspagina als online basis is dat het controleert wordt door LinkedIn, zij kunnen ervoor kiezen om bepaalde functies waar jij gebruik van maakt te wijzigen of aan te passen. Facebook heeft dit de afgelopen jaren voortdurend gedaan, tot ergernis van vele gebruikers.

Owned Media, zoals een eigen website is daarom de online thuisbasis bij voorkeur. Hier heb jij volledige controle over wat je plaats, welke functionaliteiten je nodig hebt en exact wat er te zien is. Mochten platform als Facebook en LinkedIn veranderen, dan zal je eigen website daar geen hinder van ondervinden. Naast dat je volledige controle hebt straalt een eigen website ook een stuk professionaliteit uit. Het laat zien dat je aandacht aan bedrijf hebt besteed en dat je je werk serieus neemt. De basis voor goede en houdbare online marketing is een een goede eigen website.

Aandachtspunten voor een eigen website

Wanneer je een nieuwe website laat maken zijn er een aantal punten waar je rekening mee dient te houden. Aandachtspunten waarmee je rekening moet houden wanneer je een nieuwe website gaat ontwikkelen:

Actiegericht: Zorg dat je website actiegericht is. Je wil dat de bezoekers van je website een bepaalde actie uitvoeren. Bijvoorbeeld een product kopen, informatie aanvragen of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Pagina’s zonder direct doel zijn eigenlijk overbodig. Bedenk dus goed voor iedere pagina van je nieuwe website welke actie je wil dat je bezoekers uitvoeren en hoe je het resultaat kan maximaliseren. Zorg op ieder pagina voor een goede call-to-action.

SEO: Je nieuwe website moet natuurlijk goed gevonden worden. Het is goed om hier vanaf de ontwikkeling van je website rekening mee te houden. Een website die snel werkt en technisch goed in elkaar zit wordt beter gevonden dan een website die met minder zorg voor SEO in elkaar is gezet. Daarnaast is het verstandig om zoekwoordonderzoek te doen zodat je weet waar je doelgroep exact naar opzoek is.

Content: Eigenlijk een samenvoeging van de eerder genoemde aandachtspunten. Zorg ervoor dat de content die je op je nieuwe website plaatst doelgericht is, dan wel om je bezoekers een actie uit te laten voeren. Of om je online vindbaarheid te vergroten. Een ander doel waarvoor je content zou kunnen maken is om viraal te gaan. De content die je maakt is er dan vooral op gericht zodat je doelgroep het gaat delen wat dan weer goed is voor jouw merkbeleving.

Starten met online marketing, social media

Sinds de ontwikkeling van social media is het fenomeen zo hard gegroeid dat er nu zo’n 4,5 miljard mensen wereldwijd gebruik maken van een of meerdere social media platformen. Maar wat verstaan we nou eigenlijk onder social media. Social media zijn online de verschillende platformen die gemaakt zijn om onderling informatie te kunnen delen. Doormiddel van social media kan je makkelijk en snel foto’s, video’s, audio, video of tekst delen met wie je ook maak wilt. Dit maakt social media misschien wel een perfect middel voor jouw merk om je boodschap over te brengen naar je doelgroep. 

Hoe start ik met social media voor mijn bedrijf?

Starten met online marketing voor je onderneming. Daar hoort een social media plan bij, maar hoe ga je dit aanpakken? Allereerst is het belangrijk om te onderzoeken welk social media platform je gaat inzetten. De verschillende bekende platformen vragen allemaal om een verschillende aanpak. Via Youtube worden vooral video’s gedeeld, Instagram is perfect voor foto’s en kortere video’s, op Facebook en LinkedIn worden zowel foto’s als video’s gedeeld maar is ook meer ruimte voor onderlingen discussie. Daarnaast hebben we nog Pinterest, TikTok en Snapchat die allemaal ook weer hun eigen format hebben voor het delen van content.  Wil je gaan starten met social media, dan moet je jezelf twee vragen stellen. Welke content kan ik creëren? En, op welke platformen is mijn doelgroep actief?

Welke content kan ik creëren?

Wanneer je voor de keuze staat om een geschikt social media platform te kiezen is het goed om er rekening mee te houden dat het soort content wat er op dat platform gedeeld word wel kan maken. En kan je de content zelf niet verzorgen, dan kan je deze wellicht laten maken. Het kan ook zo zijn dat de helemaal niet zo goed past bij het jouw dienst of product. Zoek dan naar een vorm van content die goed past bij jouw aanbod.

Op welke social media is mijn doelgroep actief?

Dit lijkt natuurlijk een logische vraag. Maar veel ondernemers beginnen lukraak op het social media platform waar ze zelf het meest bekend mee zijn. Dit is in principe heel goed, je bent dan bekend met de stijl van communiceren op dat platform en je kan jezelf goed navigeren door het platform. Het is echter aan te raden om een op onderzoek uit te gaan op de platformen waar je zelf minder bekend mee bent. Wellicht is jouw doelgroep hier erg actief en heb je daar veel te winnen. Een makkelijke manier om dit te onderzoek is door te kijken hoe actief je directe concurrentie op deze platformen is. Gebruik anders gewoon eens de zoekfunctie op het desbetreffende platform. Zoek naar een paar termen die specifiek zijn voor jouw branche. Zo zie je snel hoeveel er wordt gedeeld.

Consistentie is key op social media

Als je antwoord heb op die twee vragen en je bent eruit met welke social media jij aan de slag gaat dan is het eigenlijk gewoon een kwestie van beginnen. Probeer zoveel mogelijk uit, ga in gesprek met je doelgroep en test. Wat wij zien is dat de meeste ondernemers het het moeilijkste vinden om consistent bezig te zijn en te blijven met social media. Aan het begin starten ze enthousiast maar na verloop van tijd is er steeds minder focus en blijven de voordelen van voor deze ondernemer onbekend.

Starten met Search Engine Advertising

Ruim 98% van alle online zoekopdrachten via smartphones in Nederland worden gedaan via Google. Zoekopdrachten via PC’s worden in zo’n 90% van alle gevallen gedaan via Google. Een perfect medium om (nieuwe) klanten te bereiken. Naast dat er ontzettend veel mensen dagelijks zoeken op Google heeft het adverteren op een zoekmachine nog andere voordelen:

  • Waar het bij SEO weken of zelfs maanden duren voordat je resultaat ziet. Kan je bij een goed uitgewerkte SEA campagne vrijwel direct resultaat zien.
  • Je kan heel goed en precies je marketingbudget beheren. Per zoekwoord en per campagne geef je aan hoeveel jij er aan wil uitgeven.
  • Goed presterende SEA campagnes kunnen dienen als inspiratie voor je SEO strategie.
Bijvoorbeeld: je SEA campagne met als keyword "Aardbeien kopen" loopt erg goed. Dan is het een goede stap om je SEO strategie hierop aan te passen. Zo kan je je advertentie budget op dit keyword steeds verder terugschroeven naarmate je organisch goed gaat scoren op deze zoekterm.  

Stappen doorlopen met Google Ads

Zoekmachine campagnes in Google maak je in Google Ads, een in gratis programma waarin je verschillende campagnes met verschillende doelen kan inrichten. Laten we het als eerst hebben over de verschillende doelen die je kan kiezen voor de SEA campagne.

  • Sales. Een simpel doel, je wil meer producten verkopen.
  • Leads. Je wil meer leads die je kan opvolgen, bijvoorbeeld e-book downloads.
  • Websiteverkeer. Je wil meer verkeer naar je website.
  • Product- en merkoverweging. Je wil dat jouw doelgroep je merk leert kennen.
  • Merkbekendheid. Je wil je doelgroep uitbreiden en zorgen dat meer mensen je merk leren kennen.
  • App-promotie. Je wil dat meer mensen je app downloaden en installeren.

Nadat je het juiste doel hebt gekozen, geef je aan wie je wil bereiken. Zogenaamde targetting. Je geeft aan in welke geografische regio je doelgroep bevind. Welke taal ze spreken , of ze man of vrouw zijn en welke interesses ze hebben. Verdiep je dus goed in je doelgroep.

Als je je doel hebt bepaald, en targetting helemaal op orde is kan je na gaan denken over hoeveel je wil uitgeven. Dit kan nog een hele klus zijn. Afhankelijk van het doel van je campagne, je targetting en de concurrentie kan het lastig om tot een goed budget te komen. Tools als Google Keyword Planner kunnen je helpen om je budget vooraf in te schatten.

Starten met online marketing: Google Keyword Planner voor het optimaal inregelen van Google Ads advertenties.

Zodra je deze stappen doorlopen hebt kan je beginnen om je advertenties te maken. Afhankelijk van het gekozen budget kunnen dit zoekadvertenties zijn, maar ook display banners of video’s. Bijvoorbeeld je video’s voorafgaande een Youtube video.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van je Google Ads SEA campagnes? Neem contact met ons op.

Starten met je eigen online marketing strategie

Wil je zelf aan de slag met online marketing en weet je niet precies waar je mee moet beginnen? Dat begrijpen wij maar al te goed. Met alle bovengenoemde mogelijkheden kan zo maar zijn dat de door de bomen het bos niet meer ziet, of door de marketingkanalen de klanten niet meer ziet 😉. Om dit te voorkomen is het een goed idee om een online marketingstrategie voor jezelf uit te schrijven, of ons in te schakelen natuurlijk.

Online marketing strategie, wat is dat?

Een online marketingstrategie is een afgeleide van je algemene strategie van je bedrijf en/of merk. De online marketingstrategie is een verbreding van je bedrijfsstrategie en volledig toegespitst op alles wat met je online kanalen te maken heeft. Deze strategie beschrijft hoe je de gestelde doelen online gaat behalen en welke middelen je hiervoor inzet.

Waarom een online marketing strategie?

Daar kunnen we heel kort over zijn, om jezelf houvast te geven. Omdat het inzetten van online marketing vaak heel laagdrempelig kan, ligt het het gevaar van inconsistentie altijd op de loer. Het is gemakkelijke om een social media kanaal op te starten, hier wat leuke afbeeldingen te delen en er een week later niets meer mee te doen. Om dat te voorkomen schrijf je een online marketing strategie met daaropvolgende een marketing plan. Hulp nodig bij het schrijven van een goede online marketing strategie? We helpen je graag!